Måndag 23/3

Från och med idag är alla lektioner på sfi på distans. Det kommer upp en uppgift på bloggen varje dag måndag till torsdag. Idag ska du arbeta med:

  • Avlyssningsskriv och uttal – Titta på filmen och gör avlyssningsskrivningen hemma.
    1. Lyssna på ljuden och upprepa de högt hemma.
    2. Skriv ner ljuden på papper. Skriv sedan ljuden som en kommentar i bloggen.
    3. När du har gjort avlyssningsskrivningen kan du träna på uttal av vokalerna i läxan på Lunis.
  • Hörförståelse – Lyssna på det här avsnittet av SFI-podden. Studier efter SFI.
    Lyssna flera gånger. Skriv sedan en kommentar i bloggen om vad du vill göra efter SFI.

Här är några nya ord som är bra att kunna när du lyssnar på podden:
Rekommendera – säga att något är bra att göra
Studera vidare – fortsätta studera
Studievägledare – en person som jobbar med att förklara vilka möjligheter det finns när det gäller studier och jobb och vad man måste göra för att skaffa sig den utbildning/det yrke man vill
Där man är skriven – där man bor, där man är folkbokförd, där man har sin adress
Anledningen – orsaken (varför du ska göra något)
För närvarande – just nu
Få reda på – få veta, få information om
Yrkesutbildningar – utbildningar som leder till ett yrke
Sammanlagt – totalt
Vad har jag i bagaget? – vad har jag för erfarenheter? Vad har jag gjort hittills?

Om du vill kan du träna på orden i Quizlet.

43 svar

  1. Godmorgon Jadwiga!
    här är Avlyssningsskriv vokaler:
    Va,ru,på,lu,bo,fa,ro,la,vu.
    Hoppas att de är rätt.
    Mvh

    1. Va ,ru,ho,lu,po,fa,ro,la,vu.

  2. va-ru-po-lu-bo-fa-ro-la-vu

  3. Hej igen Jadwiga!
    Jag undrar hur lång kommentaren måste blir?
    Vad vill du höra efter Sfi ?

    Mvh

    1. Hej Alaa!
      Roligt att du jobbar med uppgifterna på bloggen.
      Jag tror att du har missat någonting :)Det står inte vad jag vill höra. Det står vad du vill göra efter Sfi. Du behöver inte göra ett jätte långt inlägg. Skriv lite kort.

      1. Ojjj det var fel av min mobil 📱🤗ursäkta mig .

  4. Hej jadwiga!
    Avlyssningsskriv:

    Va,Ru,po,lu,bo,fa,ro,la,vu.

    Mvh

  5. Avlyssningsskrivning är :
    Va – ru – bo – lu – po – fa – ro – la – vu .

    Mvh
    Shimaa

  6. Godmorgon Jadwiga,
    Avlyssningsskrivning vokaler är:

    Fla, ru, po, lu, bo,fa, ro, la, vu.

    Mvh
    Mohamad Elhaj

  7. Va-ru-bo-lu-po-fa-ro-la-u.

  8. Avlyssningsskrivning är : va, ru, po, lu, bo, fa, ro, la, fu

    Hörförståelse : Vad vill du göra efter SFI?
    Efter SFI vill jag studera en barnskötarutbildning.

    Mvh
    Lakkhana

  9. Hej!
    Avlyssningsskrivning är:

    Fla, ru, po, lu, bo, fa, ro, la, vu.

    Mvh
    Mohamad Elhaj

    1. Förlåt glömde jag pratade om vad jag ska göra efter SFI.
      Jag studerade som nationalekonomi i mitt hemland och jag arbetade ca 13 år i Dubai, så jag har bra erfarenhet. Därför har jag validerat mitt universitet betyg i Sverige när jag kom här.
      Efter SFI ska jag studera på CVL för att studera vidare som masterexamen i ekonomi på universitet i Stockholm eller Uppsala.
      Jag hoppas att jag kan hitta mitt mål och ha lyckas i framtiden då.

      Mvh
      Mohamad

  10. Hej Jadwiga!

    För avlyssningsskriv tror jag ” VA , RU , PO , LU , BU , FA , RO , LA , och VU”

    Efter hörde hörförståelse på SFI-podden som handlar om studier efter SFI.

    Jag tänker att studera på magisterexamen om hållbar destinationsutveckling i Uppsala universitet.

  11. Förlåt mig Jawidga!

    Jag har skickat en kommentar av en händelse men jag har inte avslutat mina texter.

    På fråga om ”vad du vill göra efter SFI ?”

    Jag tänker att studera på magisterexamen om hållbar destinationsutveckling i Uppsala universitet för att jag har en erfarenhet om studerar hållbar destinationsutveckling på kandidatexame också. En hållbar destinationsutveckling är intresse program så jag vill fortsätta att studera mer.

    1. Med vänlig hälsning
      Kornkamol (Gob)

      1. Spännande utbildning och framförallt mycket aktuell med tanke på utveckling som är nu. Lycka till.

  12. Avlyssningsskriv är :-
    Va – ru- bo- lu- po- fa- ro- la- vo

  13. Avlyssningsskrivning vokaler:
    Va,ru,på,lu,bo,fa,ro,la,vå.

    Mvh
    Mojef

  14. Avlyssningskrivnin vokaler:
    va,ru,på,lu,bo,fa,ro,la,vå.

    Mvh
    Mojef

  15. Hej!
    Efter SFI vill jag studera på grund. Sen ska jag ta yrkesutbildning som jag har studerat på mitt hemland datavetenskap. Jag tänker också att arbeta deltid på ett jobb som möjligt när jag studerar.

  16. Hej Jadwiga
    Va. Ru. På. LU. Bo. Fa. Ro. La. Du
    Mvh
    Kobra

  17. Avlyssningsskrivning är:
    Va – ru – po – lu – bo – fa – ro – la – fu.

    Hörförståelse: Vad vill du göra efter SFI?
    Efter SFI vill jag studera en barnskötarutbildning.

    Mvh
    Lakkhana

  18. Va-ru-bo-lu-po-fa-ro-la-vu

  19. Jag kommer fortsätta studera , och om jag hittar jobb kommer jag att arbeta och studera samtidigt .

  20. Hej !
    Avlyssningsskriv är:-
    Va – ru – bo – lu – po – fa – ro- la – vo
    Mvh

  21. Mojef Haji Huseen | Svara

    Efter sfi vill jag studera till vidare .
    Jag vill få en universitetsexamen och studera en vetetinär.

  22. Efter sfi studerar jag lite och slutför sedan husarbetet.

  23. Va-ru-på-lu-bå-fa-ro-la-vu

  24. Mojef Haji Huseen | Svara

    Hej!
    Avlyssningsskriv:
    Va,ru,po,lu,bo,fa,ro,la,vu.
    Mvh
    Mojef

  25. va-ru-po-lu-bo-fa-ro-la-vu.

  26. Va – Vu – Po – Lu – Bo – Fa – Ro – La – Vu

    1. Hörförståelse svsr:
      Efter Sfi vill jag börja jobba.Eftersom jag vill utbilda mig till kock eller trädgård.Jag vill ha en kort utbildning.

  27. Hörförståelse svar:
    Efter SFI skulle jag vilja läsa vidare svenska som
    andraspråk på grundläggande nivå eftersom jag vill utbilda mig till apotektekniker.
    Jag har arbetat igenom denna yrkesområden i 15 år i mitt hemland och jag hade haft ett stort erfarenhet då.

  28. Hej!
    Först vill jag Klara SFI så snart som möjligt för att kunna jobba med min man på restaurangen eller få praktik på en förskola.sen studera jag grundläggande på distans och fortsätter min studie, gör mitt bästa för att bli förskärare
    MVH

  29. Va,ru,på,lu,bo,fa,ro,la,vu.

  30. Hej,
    När jag är klar med SFI,planerar jag att fortsätta arbeta som jag älskar och har arbetet i Belgrad i tjugo år,vilket är utbildning hos företag som kräver grupparbete.

    MVH Tanja

  31. Hörförståelse svsr:
    Efter Sfi vill jag börja jobba.Eftersom jag vill utbilda mig till kock eller trädgård.Jag vill ha en kort utbildning.

  32. Hej!

    Första ska jag klara Kurs D,sen ska jag forsäta studera SAS grund.Jag vill utbulda mig lastbilchaufför.

  33. Hej!

    Första ska jag klara kurs D , sen ska jag forsätta studera SAS grund. Jag vill utbilda mig lastbilchaufför.

  34. Hej Jadwiga !
    Jag försökte att skicka kommentarer, men det görde inte.
    Avlyssningsskriv är
    va, ru, bo, lu, po, fa, ro, la, vu.
    Efter sfi vill jag studera med cvl och studera som sjuksköterska i 3 år efter det studera barnmorska 1 och halv år.
    jag måste göra utbilldning och yrke som jag kan jobba alltid.
    I mitt hemland studerade jag 2 år på universitetet som lärandemetoder och metoder , men jag avslutade inte mina utbildningsår på grund av omständigheterna i Syrien.

    1. Hej Hiba!
      Nu kommer det att fungera. Bra jobbat!

  35. Efter SFI vill jag fortsätta studera och läsa till CNC operatör.
    När jag har läst klart CNC utbildningen så vill jag jobba ett tag för att sedan fortsätta plugga vidare för att kunna gå så högt som möjligt.

    Mvh Bekhal

Lämna en kommentar