Självstudier fredagen den 18/9

fint_potratt_maj_1977

Idag är skolan stängd och ni ska studera själva. Här kommer en extra-läxa till er.

Sweol – Du ska studera ditt kapitel i Sweol. Om du blir klar med PDF, diagnos, lästest och hörtest kan du skriva en kommentar och berätta vilket kapitel du vill göra test på nästa vecka.

Hörförståelse – Du ska titta på ett TV-program som berättar om författaren Astrid Lindgrens liv. Hon levde 1907-2002 och skrev många barnböcker som fortfarande är populära över hela världen. Välj svensk text när du tittar, så kan du både lyssna och läsa.

Här kan du titta på TV-programmet!

När du har tittat ska du skriva en kommentar i det här blogginlägget och skriva:

  1. Vad gillade du i TV-programmet?
  2. Vad gillade du inte i programmet?
  3. Har du läst någon bok som Astrid Lindgren har skrivit? Vilken?
24 responses

  1. Hej,
    jag gillade Astrid mest. Vilken stark kvinna hon var. Man kan inte tro att det var så i Sverige forut. Tänkte att kvinnor alltid hade lika rätt som herrar. Men det var inte så,tyvär.Hon hade det väldigt svårt,men hon kämpade på i alla fall.Jag har aldrig läst Astrids bok. Men det ska jag göra säkert.

    1. Bra reflektioner! Gör det! Jag kan rekommendera Mio min mio.

  2. Hej Anne-Marie jag kan inte studera min kapitel i Sweol.
    Hälsningar Lina

    1. Nu har jag förlängt ditt konto👍

  3. Hej!
    Jag har vetat mycket om Astrid Lindgren:Hon föddes 1907 i Småland och dog 2002 i Stockholm.1914 började Astrid Lindgren i Vimmerby småskola. 1926 år födde Astrid
    Lindgren sonen Lars. 1931 gifte sig Astrid Lindgren med sin chef Sture Lindgren.
    1934 föddes Astrid Lindgrens andra barn dottern Karina.Hon började skriva på 1940-talet. Hon blev 94 år gammal. Hennes sammanlagda produktionen böcker ,noveller,pjäser,sångböcker har sålt i cirka 120 miljoner exemplar över hela världen.
    Böckerna om Pippi,Emil,Madicken och de andra är översatta till 76 olika språk.
    Jag har aldrig läst Astrid Lindgren.

    1. Bra sammanfattning Farhan! Låna en bok och läs och titta på en film. Prova Ronja Rövardotter.

  4. Hej !
    Jag gillade mycket Astird Lindgren där för att han var en stark, modig och envis, men hon
    trotsade allt . Jag tycker om programmer efter som de berättar historien om en
    kvinna som älskad av barn genom författarskapet i hela världen .Jag känner lite om Astrid.Hon har skrivit böckerna om Emil i Lönneberga och Pippi Långstrump och hennes böcker finns på 87 olika språk .Det var väldig kvinna .

    1. Bra studerat Soumia! Har du läst något av Astrid?

      1. Nej ,jag har inte läst men jag ska försöka att läsa i framtiden.

  5. Chinchoo Thelappillil | Svara

    1. Det var mycket roligt att titta på filmen och jag tror astrid var en fantastic person. Vi hörde mycket information om Sverige i 1900 talet.

    2. Quality om video var inte mycket bra men audio var mycket bra.

    3. Jag här inte läst hennes boken, men nu jag vill.

    1. 3. Gör det!
      Läs Ronja Rövardotter och titta på filmen!

  6. Hej!
    Det var intressant programm. Jag älskar kvinnor som är Astrid .Hon var jätte starka kvinna. Astrid är en populär barnbokförfattare .Hennes böcker finns på 87 språk . Jag läst aldrig hennes böcker men tittade jag på Pippi Långstrum film .

    1. Vad tycker du om Pippi? Låna en bok och läs och titta på filmen. Bra studerat Mina!

  7. Mohamed Shafik Alwani | Svara

    En berättelse om Astrid Lindgrens liv och tid
    Nu är det sista chansen att se dokumentärserien i SVT Play.
    Tillgänglig: mer än 30 dagar kvar
    Hon blev Astrid med ett helt land och Astrid Lindgren med en hel värld. Hennes berättelser och hennes figurer färdas över alla gränser. I dokumentärserien visas aldrig tidigare publicerat material ur dagböcker, brevväxlingar och filmer.

    Astrid är en ny stark och komplex dokumentär av Kristina Lindström, som var en av de två regissörerna bakom hyllade och prisbelönta dokumentären Palme 2012.

    ”Hon upphör aldrig att överraska”
    – Astrid Lindgren var en exceptionell person vars liv och berättelser har så många lager, hon upphör aldrig att överraska, säger Kristina Lindström.

    Hon blev Astrid med ett helt land och Astrid Lindgren med en hel värld. Hennes berättelser och hennes figurer färdas över alla gränser. Som ung kvinna påverkades hon starkt av tiden och de normer hon levde i. Som författare och senare opinionsbildare, kom hon att för alltid påverka tiden och vårt sätt att tänka.

    Under hela andra världskriget skrev småbarnsmamman Astrid, ännu inte författare, en krigsdagbok. I dokumentären visas aldrig tidigare publicerat material ur dagböcker, brevväxlingar och filmer.

    Tvingades lämna bort sin son
    Astrid var den modiga och oförvägna, den djupt melankoliska, den engagerade, den skrivande, på natten drömmande. Hon menade att utan Lasse, barnet som hon födde ung och ogift och tvingades lämna bort, utan honom hade hon inte blivit en berömd författare.
    1- En rolig film med nya informationer för oss.
    2- En gammal film.
    3- Tyvarr, jag här inte läst hennes böckerna, men ska jag läsa hennes böckerna i framtiden.
    Böcker av Astrid Lindgren:
    * Mio, min Mio.
    av Astrid Lindgren.
    ”Var det någon som hörde på radion den femtonde oktober förra året? Var det någon som hörde att de frågade efter en försvunnen pojke? Så här sa de: ”Polisen i Stockholm efterlyser 9-årige Bo Vilhelm Olsson som sedan i förrgår kväll varit försvunne…
    Mio, min Mio.
    * Krigsdagböcker 1939-1945
    av Astrid Lindgren.
    Under hela kriget skriver Astrid Lindgren dagbok där hon berättar om vardagen i Stockholm, om det som händer i världen och om Sveriges agerande under kriget. Astrid Lindgrens krigsdagböcke…
    * Alla vi barn i Bullerbyn.
    * Sunnanäng.
    * Alla vi barn i Bullerbyn.
    ***********************************************************************************************************************

    1. Oj vad du skriver mycket! Jag förstår inte vad som är svaren på frågorna. Har du tittat på någon film eller läst en bok av Astrid? Bra studerat Mohammed!

  8. Astrid var jättestark kvinna . Hon var stark därför att hon har barn och hon måste tänka om sin barn . Finns inte ingen andra person för kan hjälpa henne. Astrid föddes 1907 i Småland och dog 2002 . När hon var 18 år föddes Astrid Lindgren sonen Lars. 1931 gifte sig Astrid Lindgren med sin chef Sture Lindgren. I 1934 år föddes Astrid Lindgrens sin andra barn, sin dottern Karina.Hon började skriva på 1940-talet. När hon har ramlat och hon har problem med föten . Hon har bestämt sig för att starta skriva bok. Hennes frsta boken var ” Pippi ” . Hon skrev den bok för sin dotter . Hennes dotter har bestämmt den namn ”Pippi ” . Efter skrev hon många boken . jag har läst boken Astrid om Pippi Långstrump, om Karlsson på taket och om Emil .

    1. Bra sammanfattning Lina!
      Vad tycker du om böckerna som du har läst?

      1. Hej!
        Böckerna som jag har läst berättar att historien om barn som har olika personligheter och alla böckerna är intressant och roligt. Jag har läst det böckerna för mina barn . Mina barn tycker om det böckerna.

  9. Astrid var jättestark kvinna . Hon var stark därför att hon har barn och hon måste tänka om sin barn . Finns inte ingen andra person för kan hjälpa henne. Astrid föddes 1907 i Småland och dog 2002 . När hon var 18 år föddes Astrid Lindgren sonen Lars. 1931 gifte sig Astrid Lindgren med sin chef Sture Lindgren.I 1934 år föddes Astrid Lindgrens sin andra barn, sin dottern Karina.Hon började skriva på 1940-talet. När hon har ramlat och hon har problem med föten . Hon har bestämt sig för att starta skriva bok. Hennes frsta boken var ” Pippi ” . Hon skrev den bok för sin dotter . Hennes dotter har bestämmt den namn ”Pippi ” . Efter hon skrev många boken . jag har läst boken Astrid om Pippi Långstrump, om Karlsson på taket och om Emil .

  10. Jag har tittat på tv program som berätter om Astrids liv.Det var ett mycket intressant programme.Astrids var mycket stark kvinna .Hon hade aldrig förlorat hoppet i hennes liv och kämpt mycket för livet.Hon var kända över hela världen.Jag hade tiitat en film som hete ”Misommar på Saltkråkan” som författare var Astrid.Det var mycket roligt film.

    1. Bra studerat Salma! Prova att läsa Mio min mio. Den är bra och lite sorgsen.

  11. Midsommar på Saltkråkan

  12. Det är en fantastisk film, eftersom det visar hur var historien kom till nutid. Jag har inte läst någon bok om henne.

  13. Jag tittat på den filmen om Astrids liv och jag har lärt mig hur stark och smart hon var.
    Hon fick en dotter utan att hon var gift, på den tiden måste man vara gift för att kunna ha barn. Därför måste Astrid lämna bort sin dotter och det tyckte jag inte om.
    Jag vet att hon har skrivit böcker om Pippi men jag har inte läst någon bok.

Kommentera

