Träna hörförståelse och uttal

Laleh är en svensk artist och här är hennes låt Vårens första dag. Lyssna på den flera gånger och följ med i texten. Sjung gärna med, då tränar du uttal! Skriv sedan svar på frågorna.

  1. Vad tycker du om låten?
  2. Vad sjunger Laleh om? Går det bra att förstå texten?
  3. Vilken  musik tycker du om att lyssna på?

Vårens första dag
och jag vill va’ med
och jag vill va’ så med
så att jag kan se
att jag är en del av allt

vårens stora dag
och jag vill va’ med
låt mig leva längre                                                                                                                            nu när jag kan se
kom våren, kom skratten
kom tårarna om natten

låt mig vara, låt mig vara lite till
jag är, jag är inte beredd att gå än
låt mig finnas, låt mig finnas lite mer
jag är, jag är inte beredd att dö än
inte än


jag är, jag är inte beredd att gå än
inte än


jag är, jag är inte beredd att gå

på din stora dag
ville jag va’ med
jag bad
låt mig leva längre
men genom dina ögon                                                                                                                   såg jag barnen, jag såg skratten
jag var tårarna om natten
jag såg barnen, jag såg skratten
jag var tårarna om natten

låt mig vara, låt mig vara lite till
jag är, jag är inte beredd att gå än
låt mig finnas, låt mig finnas lite mer
jag är, jag är inte beredd att dö än
inte än


jag är, jag är inte beredd att gå än
inte än

nä, jag är, jag är inte beredd att gå                                                                                             inte än

på din stora dag
då ville jag va’ med
då ville jag va’ med där

låt mig vara, låt mig vara lite till
jag är, jag är inte beredd att gå än
låt mig finnas, låt mig finnas lite mer
jag är, jag är inte beredd att dö än
inte än


jag är, jag är inte beredd att gå

på din stora dag
ville jag va’ med
ville jag va’ med

7 responses

  1. Hej, Anne-Marie!
    1 Låten är levande och den är lättare att lyssna på.
    2 Jag är inte säker vad Laleh sjunger om, men jag tycker att hon handlar om att alla liv vill leva mer än med vårens första dag.
    3 Jag brukar lyssna på popmusik, men jag tycker om alla musiker.

  2. Hej Anne-Marie!
    1-Jag tyckte om låten och lyssnade på den flera gånger.
    2-Jag tror att låten sjunger om att leva och njuta av.
    Det gick bra att förstå texten.
    3-Jag har ingen sort att lyssna på eftersom jag kan lyssna på alla sorter.

  3. Hej Anne-Marie!
    1-jättebra låten och lätt att förståelse jag tycker om musik
    2-jag tycker att hon berätta om att vårens fösta dag och hur den ta människor hoppas länge livet
    Det gick bra att första gång
    3-jag tycker om alla musiker

  4. Hej Anne – Marie
    1. Den är lätt att lyssna på och låten är bra.
    2. Jag tror att hon sjunger om att alla livet vill leva mer än första dag på våren.
    3. Jag tycker om att lyssna på all musik.

  5. Hej Anne Marie
    1.Jag tycker om låten.
    2.Låten handlar om att alla liv vill leva mer än med vårens första dag.
    3. Jag tycker om klassisk musik.

  6. Hej Anna Marie
    1- jag tycker om låten eftersom de sjunger om våren och jag tycker mycket om våren.
    2-låten handlar om vårens och de vill leva längre och de är inte beredd att dö än.
    3-jag tycker om alla musik special kurdiska musik.

  7. Hej, Ann Marie
    Jag känner Lale som är persiska sjunger och jag tycker om hennes låtar. Det är mycket bra som har texten och låten handlar om vår.

Kommentera

