Läxa till tisdag; hörförståelse 1800-talet

Idag har vi lyssnat på en text om när svenskarna flyttade till Amerika på 1800-talet. Här kan du lyssna på den igen! Välj Resa till Amerika i listan på texter.

Vi har tittat på en film om emigrationen till Amerika. Den heter Människor för ändring; Emigranterna – ett annat liv. Här kan du titta på den igen!

Här kommer en extra film från TV-serien Max 1800-tal. Titta på den och lär dig mer om svensk historia. Den finns här!

När du har tittat och lyssnat på alla filmerna vill jag att du skriver en kommentar här i bloggen. Berätta vad du har lärt dig. Vad tänker du när du ser på filmerna och vad känner du?

7 responses

  1. Hej Anne-Marie! ( mina klasskamrater)

    Filmen var bra och lära mig jätte mycket om sverige.
    Sverige var ett fattigt land på grund av detta flesta av svenskarna till Amerika och annan länder. De var modiga att regla lagen. Sedan Amerikas ekonomisk blev eftersom vissa folk öppnade industrier hög. Verkligen jag känner mig ledsen historia. Men jag uppskattar för ni alla svenskar för att ni byta Sverige ett rikt land.

    Awet!

  2. Hej Anne-Marie! ( mina klasskamrater)

    Filmen var bra och lära mig jätte mycket om sverige.
    Sverige var ett fattigt land på grund av detta flesta av svenskarna flytade till Amerika och annan länder. De var modiga att regla lagen. Sedan Amerikas ekonomisk blev hög eftersom vissa folk öppnade industrie hög. Verkligen jag känner mig ledsen historia. Men jag uppskattar för ni alla svenskar för att ni byta Sverige ett rikt land.

    Awet!

  3. Hej, Anne-Marie!
    Jag har titta och lyssnat på alla filmerna. Jag har läst mig nya ord och Sveriges historia. Jag tänkte på mitt liv när jag se filmerna. Jag var också emigranten som flyttade till ett annat land. Jag tyckte att alla människor ville inte lämna sina länder men de behövde mat, kläder och ett bra liv. Det var lika som jag.

  4. Den var bra film återberättar om viktigt historiskt ögonblick av Sverige. filmen lära mig hur var Sverige.
    När jag tittade på filmen tänkte jag på mitt hemland eftersom det är under samma omständigheter. jag känner ledsen för att man lämna sitt landet.

  5. Jag såg filmen och var rolig.Jag lärde mig nya ord och visste om Sverige historia.Jag tänkte på min familj när jag såg filmen.Jag grät så mycket .Jag vill säga (borta bra men hemma bäst).Jag känner mig ledsen.

  6. Hej Anne Marie!
    Jag tittade på filmer och jag känner mig ledsen .
    Jag hade vetat sverige historia. När tittade jag den filmen ,jag kom ihåg mitt land och många människor flyttade till andra länder eftersom det finns krig där varje dag .
    Jag hoppas och friden tillbaka till alla länder.
    Värma Hälssningar
    Maysaa

  7. Tack för att jag får läsa vad ni tänker om filmerna.

Kommentera

