Allting har sin tid

Allting har sin tid heter texten som du läste till lektionen idag. I texten läste du om John och Josef. John och Josef hade bestämt träff med varsin kompis samma tid, men på olika platser i världen. John och Josef ser mycket olika på tiden.
Hur tänker du kring tiden? Är det viktigt att passa tiden i din kultur? När man är ny i Sverige kan det vara svårt att anpassa sig till ”svensk tid”. Hur var det för dig? Skriv gärna en kommentar och berätta hur du tänker kring tiden.

untitled

10 responses

  1. Jag tänker att man ska komma på tiden. I min kultur är det viktigt att komma på tiden.
    Men det fungerar inte med alla folk. Innan jag kom till Sverige vist jag att man skulle
    komma på tiden. Där för jag har ingen problem att komma på tiden i Sverige.

    1. Jag håller med dig. Det är olika från person till person. En del personer kommer alltid försent och det spelar ingen roll vilket land man kommer ifrån.

  2. Det är jätteviktigt att man komma i tid och vi måste engagera oss i tid . Vi måste dela upp tiden i varje dag. Det är viktigt att komma i tid i min kultur. Kanska det är svårt för några människor när de kommar till Sverige och förvånad om tiden. Men vi måste vänj oss om tiden när vi går till skolan, sjukhuset eller annan plats. Tiden var inte så svårt för mig när jag kom till Sverige men man måste kunna och komma alltid i tiden.

    Hälsningar
    Usama

    1. Jag håller med dig. Det är jätteviktigt att man kommer i tid när man har en speciell tid att passa, t ex skolan, läkaren eller jobbet.

  3. Det är jätteviktigt att komma i tid.Man kan visa varandra respekt när man kommer i tid.I min kultur är väldigt annorlunda i Sverige.I mitt hemland det är ok och normalt när du kommer försent.Människor gör det väldigt ofta.Men när jag kom i Tyskland jag adopterade att du kommer alltid i tid.Tyskland är typisk lika till Sverige (jag tror).T ex till skolan du måste kommer i tid eftersom läraren har ofta viktigt information till all elever.Om du kommer 10-20 minuter för sent så har du missat informationen.Så jag tycker att det är viktigast att vi kommer i tid.

    1. Jag håller med dig. Genom att komma i tid visar man varandra respekt. Sen är detta inte lika viktigt i alla länder, men som du skriver i Sverige och även i Tyskland är det viktigt.

  4. Mohammed AL-Tekreeti | Svara

    Det är viktigt respekt tid. Tiden är inte viktig bara i Sverige. För mig brukade respektera tiden. Man om respekt tiden betyder Han eller Hon respekt sig själv. I mitt land tiden är viktigt på jobbat eller när man åker till skolan eller träffas kompiser. Det beror på personen, som personen kommer på tiden som kommer inte på tiden . T ex Föra I mitt land när man kom sent på jobbat en gång de såg till manen om kom du sent igen skulle straffa .

    1. Jag håller med dig. Tiden är inte bara viktig i Sverige. Den är viktig på många platser i världen och som du skriver så är det mycket individuellt hur man ser på tiden.

  5. Mohammed AL-Tekreeti | Svara

    Det finns fel på min orden ( föra) , Det förut

  6. ja,i mitt land kultur det är viktigt att passa tiden. Jag tror att det är inte svart att passa svenska tid .När man är ny kom till Sverige .
    Det var lått,för att i mitt land respekterar tid f.ex när det är i skolan . i sjukhus och arbetsplats.

Kommentera

